lørdag 14. mai 2011

'Hjem' til Lucca

Jeg har vært en uke på reise i Sør-Italia: Sorrento, Amalfi, Positano, Capri og Pompei, og en snartur innom Roma. En fin tur med flotte opplevelser. Men på flyplassen i Roma tok jeg farvel med reisefølget mitt, de reiste hjem til Stavanger, jeg reiste 'hjem' til Lucca.

Nå er jeg på plass i leiligheten på Anfiteatro hvor jeg bodde høsten 2009, og her skal jeg være i nesten tre uker - for bl.a. å finne den gode Italia-følelsen. Uken som turist ble for hektisk for det. De første dagene har jeg hatt behov for å ta det helt med ro. Etter en tur på muren, det var det første jeg måtte gjøre, har jeg ruslet omkring i gatene som etterhvert er ganske så kjente. Noen endringer i bybildet har jeg registrert. Forretningen med fint kjøkkenutstyr på hjørnet er borte, og erstattet med et outlet for merkevarer. Den lille spesialforretningen for olje og fine såper like ved kirken, har gitt tapt. Det forundrer meg ikke, jeg så aldri noen kunder der. En stor bokhandel er kommet like i nærheten i Via Fillungo, noen lokaler er tomme og til utleie. Ellers ser det meste ut til å være uendret.

Etter en cappucino på Piazza Napoleone og en Prosecco (musserende vin) på Anfiteatro har jeg følelsen av å ha kommet 'hjem'.

Jeg har fotografert de flotte trærne som omkranser Piazza Napoleone i vakre høstfarger og strålende julepynt. Her kommer et bilde med trærne i vårskrud:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar