lørdag 14. mai 2011

Roma Termini

Jeg tar et lite skritt tilbake. Før jeg satte meg på toget mot Lucca, måtte jeg overnatte i Roma. Hotellet lå bare noen minutters gange fra hovedjernbanestasjonen, Roma Termini, og om kvelden gikk jeg opp ruten for å være sikker på at jeg fant veien morgenen etter.

Mat måtte jeg også ha, og siden hotellet ikke hadde restaurant, ble det middag på jernbanestasjonen: Penne i tomatsaus (arrabiata, dvs. sterk), olivenbrød, noen gode ostebiter - og en liten flaske rødvin. Godt smakte det der jeg satt alene og betraktet menneskestrømmen ut og inn av hovedinngangen. Det er alltid litt spennende å være på reisefot alene, spesielt når reisen går med tog, men jeg følte jeg hadde så god kontroll som jeg kunne.

Jeg hadde god tid, og brukte en del av den i den store, innholdsrike bokhandelen. Her fant jeg et par novellesamlinger på italiensk med parallelle oversettelse til engelsk. Helt topp for meg, jeg skal jo studere litt mens jeg er her. Jeg kom også over en liten bok med tittelen "Secret Tuscany - walking off the beaten track".

Jeg var tidlig ute den dagen jeg skulle reise. Billetten min sa Pisa Centrale, og da tiden for min avgang kom uten at noe tog til  Pisa Centrale viste på tavlen over avganger, kjente jeg at pulsen økte. Ikke var det lett å finne noen og spørre, og da jeg endelig gjorde det, forsto jeg ikke hva de sa. Noen dype åndedrag, så et blikk på tavlen igjen. Kanskje det er toget til Genoa jeg skal med? Det er i hvert fall i riktig retning. Spor nummer 20, jeg haster av gårde. Og blir tilsnakket av en ung dame, som bekrefter at dette er riktig tog, geleider meg til riktig vogn og sitteplass, og lemper bagasjen min ombord. Mot litt tips naturligvis. Etter å ha sjekket med en annen  passasjer at vi har samme tognummer på billetten, synker jeg ned i setet, klar for å nyte de ca. tre timene mellom Roma og Pisa. Lokaltoget til Lucca er jeg ikke bekymret for.    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar