tirsdag 17. november 2009

Andrea Bucci

- lyder navnet kjent? Ikke det, nei. Det gjorde det ikke for meg heller før jeg på en av mine rusleturen ble stående å kikke inn vinduet til dette galleriet:

Figurene appellerte til meg, og det så den eldre mannen innenfor. Han vinket meg inn og åpnet døren. Han fortalte om de forskjellige figurene, og de forskjellige materialene de var laget av. Jeg måtte hilse på kunstneren selv som sto i rommet bak og jobbet på en skulptur. Veldig hyggelige mennesker begge to, jeg gjetter på at det var far og sønn.

Selvfølgelig kunne jeg ikke holde det gående lenge før jeg måtte komme med standardfrasene mine om at jeg er norsk, har bare vært noen uker i Lucca og snakker veldig lite italiensk. Norsk? sa kunstneren med stor begeistring. Og på en god blanding av engelsk og italiensk fortalte han at han skulle til Oslo til våren i forbindelse med en utstilling. Om jeg bodde i Oslo? Nei, sa jeg, men jeg har familie der og er der av og til. Så fikk han visittkortet mitt, og setter meg på mailinglisten. Sånn får jeg vite når utstillingen skal være.

Jeg får kortet hans og leter ham opp både på hjemmesiden og Facebook. Og der finner jeg følgende kunngjøring:

Andrea Bucci won 
the Selvaag Peer Gynt international competition
with the sculpture titled "The wild buck ride".
The model will be enlarged to a size of 
2 meters height and casted in bronze.
The monument will be placed in the
Peer Gynt Sculpture Park in Oslo Norway in 2010


Wow - tenker jeg - som ikke aner at det finnes en Peer Gynt skulpturpark i Norge.

Her er kunstneren med vinnerskulpturen:An


Fra Buccis hjemmesider finner jeg link til konkurransen, jeg må jo vite mer om dette, og der leser jeg:

Selvaag gjør kunst tilgjengelig der folk bor, ferdes og lever og har siden 1950 utplassert nær 500 skulpturer i tilknytning til større boligprosjekter for å glede og inspirere beboerne. "Peer Gynt-Suiten" som installeres i vårt nye utbyggingsområde på Løren i Oslo, er en skulpturell fremstilling av forfatteren Henrik Ibsens kjente verk "Peer Gynt". De fleste skulpturene skaffes til veie gjennom vår  internasjonale skulptur konkurranse. Til nå er 13 skulpturer installert.


Peer Gynt-suiten er Norges eneste utendørs samling med skulpturer fullt og helt viet et skuespill av Henrik Ibsen. Selvaag Gruppen bygger en ny bydel på Løren i Oslo, og ønsker å gi området særpreg ved å sette ut denne spesielle skulptursamlingen.

Når samlingen er komplett i 2012 vil den bestå av rundt 30 norske og internasjonale verk med motiver fra Ibsens Peer Gynt. Skulpturene av Elena Engelsen/Per Ung, Jim Dine og Enzo Cucchi er bestillingsverk. Resten av skulpturene skaffes til veie gjennom en internasjonal skulpturkonkurranse, der en faglig jury velger ut vinnere gjennom flere år. Bidragene kommer fra internasjonalt anerkjente kunstnere fra alle verdenshjørner. Tanken er at skulptursamlingen kan bli en ny, stor turistattraksjon i Oslo.


Så hvis du er nysgjerrig som meg - dra til Løten. Kanskje vi treffes under avdukingen?


Her er et eksempel på en av de 13 skulpturene som allerede er utstilt. Jeg er litt usikker på hvilken det er, men gjetter på "Bruderovet" - eller hva?
Skulle du ha lyst til å se mer på Andre Buccis kunst, finner du link til nettbutikken hans her. Du kan handle over internett - eller bare beundre de vakre figurene.

Jeg vet jeg gjentar meg selv, men it's a small world. Og det er utrolig hva man kan oppleve når man tar seg tid til bare å rusle rundt uten mål og mening.

1 kommentar:

  1. Skulpturen til Andrea Bucci er vel plassert på Løren i Oslo. Jeg var selv der når skulpturen ble avduket, og den har fått en veldig fin plassering. Jeg tror forresten at de fleste av skulpturene i denne parken er støpt i nærheten av der du bor dvs. i Pietrasanta. jeg har selv hatt gleden av å bruke støperiet Massimo dell Chiaro da De kjøpte inn en av mine skulpturer ( http://skulpturkunst.blogspot.com/2010/11/keiseren-peer-gynt.html ), og jeg gleder meg til å reise ned igjen til høsten for å støpe et monument over Harald Hårfagre som skal stå i Haugesund.

    SvarSlett