onsdag 18. november 2009

Yale student fra sengen

Tidlig, tidlig på morgenen våknet jeg av at jeg var kald og hadde klump i halsen. Ikke særlig moro i disse svineinfluensa tider. I hodet hørte jeg stemmen til min mor: Sengevarme er det beste. Og siden jeg steller pent med helsen, iførte jeg meg ull på kroppen, ullsjal over skuldrene, to lag ullsokker og to dyner, og krøp tilbake i sengen med en stor kopp grønn te da det egentlig var tid for å stå opp. Og pc.

Etter å ha lest nyheter, sjekket Facebook og mail og vært innom noen blogger, åpnet jeg en link som jeg har  hatt liggende lenge uten å sjekke nærmere ut. Og det fikk virkelig sving på denne dagen!

Jeg har alltid likt å studere og lære, det var vel derfor Academic Earth appellerte til meg i utgangspunktet. Her har de store amerikanske universitetene Harvard, Stanford, Yale og flere lagt ut videoforelesninger som er gratis tilgjengelig. Her kan man se og lytte til glimrende forelesere innen en lang rekke fagområder, som arkitektur, astronomi, biologi, historie, psykologi, filosofi - og enda mye mer.

Og siden jeg er inne i min italienske periode, siden jeg bor i Lucca, og siden jeg overveier å melde meg på et to ukers kurs i italiensk språk og kultur i Roma i mars, valgte jeg en forelesning fra Yale om romersk arkitektur - den første i en serie på 23. Det var kjempemoro - så i løpet av dagen har jeg tatt to forelesninger til! Hvis jeg holder dette tempoet de dagene jeg har igjen i Lucca, klarer jeg å fullføre hele forelesningsrekken før jeg reiser hjem.


Diana Kleiner, som foreleseren heter, bruker masse bilder fra Roma og Pompei i disse første forelesningene. Så nå vet jeg en del om hvordan romerne "stjal" litt fra etruskerne, og litt fra grekerne da de formet sin egen arkitektur. Jeg kan litt om å bygge bymurer som festningsverk, som La Mura i Lucca, med forskjellige stensorter og forskjellig metodikk. (Jeg må nok ut å se litt nærmere på muren etter i dag). Jeg kan litt om hvordan byplanleggingen var - to hovedgater, en nord/sør, og en øst/vest - og der gatene krysses, anla de Forumet. Dette er lett å kjenne igjen fra Lucca. Jeg kan litt om hvordan de anla gater, med "steppingstones" som gjorde at man kunne krysse gaten relativt tørrskodd selv i regnvær.

Jeg kan litt om hvordan templer, graverog amfiteatre ble bygget, og jeg har lært hvordan datidens badeanlegg og fast food restauranter fungerte. Jeg vet at romerne var de første som tok i bruk betong som ga større fleksibilitet i den arkitektoniske utformingen enn tre som etruskerne bruke, og stein (marmor) som grekerne brukte. Senere ble det marmor i Romerriket også.

Foreleseren brukte Google Earth aktivt, og inspirert av det, har jeg lastet programmet ned på min pc. Så nå har jeg vandret i Lucca uten å ha vært utenfor døren, og jeg har også vært i Stavanger og besøkt huset mitt.

Dagen har gått kjempefort, og jeg har for lengst fått varmen i meg igjen. Så i morgen er jeg nok på bena. Nå får det være nok pc for i dag. Jeg skal lage meg en kopp grønn te og lese litt om Gomorrah før jeg slukker lyset.

Men først en liten anbefaling: Unn deg en dag i sengen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar