lørdag 3. oktober 2009

Guided tour of Lucca

I ettermiddag tok jeg en guided tur - noe som erfaringsmessig kan være både og. Men den kvinnelige guiden var veldig flink, informativ og morsom. Gruppen var passe stor, hyggelige voksne mennesker, flere amerikanere. I morgen skal jeg gå den samme ruten med fotoapparatet, så blir det kanskje et album av det.

Etter turen, som endte rett utenfor mitt "hjem", inviterte et hyggelig ungt  par meg på et glass vin. Hun, freelance journalist fra Dublin, han, italiensk historieprofessor ved universitetet i Pisa og forfatter.

 Vi snakket litt om hvordan det er å "bo seg til" i en fremmed kultur. Hun syntes hans hjemby ble for liten og trang for en emansipert, moderne kvinne, han mente vi - hun og jeg og mange andre - hadde romantiske forventninger til Italia som det ikke var grunnlag for. Derfor ble vi skuffet. Så nå har jeg fått anbefalt en del litteratur som kan gi bedre forståelse av den italienske "folkesjelen". Jeg leste "Berlusconis Italia" før jeg dro, og har en viss peiling. Man tar seg av familie og gode venner, bekjentskap er veien til det meste, og fotball er VIKTIG!

Jeg nevnte at jeg hadde besøkt alle Luccas bokhandlere på jakt etter engelskspråklig litteratur uten særlig hell. Jeg kom hjem med nøyaktig to bøker, så nå består biblioteket mitt av Massimo Carlotto "The Goodbye Kiss" (krim) og Philip Roth "Indignation" (usikker på sjanger). Jeg må til Firenze for bedre utvalg, forsto jeg.

Nå har det unge paret reist hjem, jeg er tilbake i leiligheten, og det er lørdagskveld på piazzaen:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar