søndag 4. oktober 2009

Sunday People

i Lucca går i kirken - de har ca. 70 stykker å velge mellom. I Italia er det vanlig å spise ute på restaurant, og spesielt søndagslunchen for hele familien er en viktig del av kulturen. En ekte italiensk lunch består av antipasto (appetittvekker), primo (forrett) og secondo (hovedrett - poteter/grønnsaker/salat må bestilles separat), og gjerne dolce (dessert) med kaffe til slutt. Det høres kanskje mye ut, men rettene er mindre enn det vi er vant med. Etter lunchen går Lucchesere tur på muren både for å vise frem sine nyeste klær og hilse på kjente.

Vi andre tusler rundt i gatene, eller flanerer som min svigersønn ville sagt. Mange med kart og fotoapparat. I dag var jeg en av disse. Det var stille og fredelig i forhold til andre dager selv om enkelte butikker holdt åpent. Det var fint å kunne kikke i butikkvinduer på alle flotte (og dyre) klær, vesker, smykker, sko, møbler, antikviteter - som jeg ikke trenger. Det gir en god frihetsfølelse. Men skal jeg være helt ærlig, ser jeg ikke bort fra at det kanskje blir ett og annet innkjøp - et par ting har satt seg på netthinnen.

1 kommentar:

  1. En mandagshilsen til søndagskvinnen. Kjekt å følge med din spennende vandring.

    SvarSlett