søndag 25. oktober 2009

Solen har funnet veien til Lucca igjen

- heldigvis. Den varmer, men bladene på trærne skifter farge og faller av, så det er ingen tvil om at høsten er kommet. Jeg ser det på klesdrakten til folk også - jeg er den eneste som går omkring i hvite bukser og later som det fortsatt er sommer. Pytt, pytt. Jeg kan ikke få meg til å ikle meg støvletter når det er over 20 grader - selv om jeg har kjøpt et par ganske lekre, helt etter moten. Det kommer nok dager for det også.

I dag har jeg sittet lenge på en benk og bare nytt øyeblikket - og filosofert litt. Over hvordan 2010 vil arte seg. Så fant jeg en liten park hvor jeg kunne gå og sparke i løvet, det er god meditasjon i det.

Og siden det er søndag og kirketid har jeg tatt noen kirkebilder.


Dette er fra Duomo di San Martino, og fremstiller himmelfarten, Jesus omgitt av to engler, og de tolv apostlene med Maria i midten.

Inne i kirken står Volto Santo (det hellige ansikt), et krusifiks i sedertre. Legenden sier det ble skåret ut av Nikodemus, som var vitne til korsfestelsen. Legenden sier også at Nikodemus sovnet under arbeidet, og mens han sov, fullført en engel krusifiksets ansikt, som sies å ligne fullstendig på Jesus.



Hvert år, den 13. september, bæres krusifikset gjennom byen i en  prosesjon i forbindelse med en stor religiøs feiring den 14. Husfasadene langs ruten hvor La Luminara, som opptoget heter, går er opplyst bare av stearinlys.

Hos Martini står lysholderne fortsatt ute.


I San Frediano har mosaikken fra 1200-taller samme motiv som den i Duomoen. Men her har man i ettertid satt inn et lite vindu som har tatt Marias plass. Dette er en av de tre viktigste kirkene i Lucca, og den ligger like rundt hjørnet fra her jeg bor. Men jeg har ikke vært inne i den enda. Hvis jeg gjør alvor av tanken om å overvære en gudstjeneste i Lucca, kommer det til å bli her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar